En liten historia

Köpte några böcker på myrorna bland annat Varför växer gräset? -och 57 andra berättelser att tänka till. Idag satt jag på vagnen och läste och fastande speciellt för en, ni har säkert hört den förut men den får det att rysa i kroppen på mig.


(Bild från Sandras och mitt Fairytale gone bad-projket "Rapunzel")

En pojke var på väg hem från skolan en dag när en annan pojke längre frame på trottoaren snubblade och tappade alla sina saker. Det låg böcker och pennor spridda över hela tottoaren och den förste pojken skyndade att hjälpa till med att plocka upp sakerna. De två pojkarna skulle åt samma håll så de tog sällskap och den förste pojken hjälpte till att bära en del av böckerna.

När de gick hemåt berättade pojken med böckerna om sig själv och att han var mycket tacksam för hjälpen att bära. Pojken med alla böcker bodde närmast och efter att de lämnat av alla böcker åt de mellanmål, kollade på tv och skrattade åt bok pojkens lilla hund.

Efter den dagen umgicks de då och då efter skolan och käkade lunch ihop ibland. De gick båda ur högstadiet och började på samma gymnasium men i olika klasser. Under åren som följde umgicks de inte särskilt mycket, utan sågs bara då och då.

När bara tre veckor återstod av gymnasiet bad pojken som för flera år sedan tappat sina böcker på väg hem från skolan att få prata med sin vän som så snällt hjälpt honom den dagen. Han påminde honom om dagen då de först träffades.

- Har du aldrig funderat över varför jag bar på så mycket grejor den dagen? undrade pojken. Du förstår, jag hade rensat mitt skåp för att inte ställa till problem. Jag var på väg hem för att ta självmord, men när vi hade pratat ett tag den där eftermiddagen insåg jag att jag skulle sakna livet och att det finns människor med gott hjärta.

Jag vill bara att du ska veta att när du plockade upp mina böcker den där dagen så räddade du mitt liv.


Jag tycker det är så fint att små handlingar som inte spelar stor roll för mig kan förändra livet för någon annan.


Kommentarer
Postat av: Författare av "En Kvinnas Flykt"

Välkommen in på min blogg för att kastas in i min spännande berättelse "En Kvinnas Flykt"! Än så länge är jag - författaren - anonym, för att höja spänningen något. Hoppas att du gillar det!

:)

2009-11-19 @ 19:12:09
URL: http://enkvinnasflykt.blogg.se/
Postat av: sara

Herregud... jag fick tårar i ögonen.. shit vad en person kan göra en sån förändring i en annans liv.

2009-11-19 @ 21:39:25
URL: http://youmakemesmile.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0