Det inlägget om ett annorlunda ämne

Nu ni ska ni få lite fakta om något som jag tycker är sjukt intressant!
I 3.an på gymnasiet gjorde jag ett arbete om fotbindning, jag tyckte det var väldigt intressant och fascinerande.

(Jag vill varna känsliga läsare, så nu var det sagt

Det finns många myter om varför man började binda sina fötter i kina den mest förekommande handlar om en konkubin(sällskapsdam) som gick så nätt att de såg ut som att hon "svävade över tusen gyllene liljor". De andra kvinnorna band då sina fötter för att efterlikna henne.

Fötterna kallas även lotusfötter för att de har samma form som lotusblomman.



Fotbindning började på 900-talet bland kungligheterna och adeln men spred sig ner i klassern och på 1700-talet var fotbindningen i princip obligatorisk man beräknar att 90% av kinas kvinnor var fotbundna!

Kvinnor utsattes för detta eftersom männen krävde det. Män valde inte sin kvinna efter ett snyggt ansikte utan storleken på hennes fötter. 10 cm var idealet.

Att dominera kvinnor var också en stor anledning varför man band deras fötter, med bundna fötter kunde de inte rymma lika lätt.

Flickorna fick sina fötter bundna vid 6 års ålder eftersom foten då inte hunnit växa klart och fortfarande är ganska "mjuk" vilket gör det lättare att bryta den.
Detta var väldigt plågsamt och det finns hemska beskrivningar hur man gick till väga för att få så små fötter som möjligt och vilka konsekvenser det fick men det tänker jag inte gå in på.



Det gjorde flera försök att stoppa detta hemska kvinnoplågeri det första på 1600-talet men. Men det var inte förrens 1949 som fotbindningen fick sitt riktiga slut då hade detta pågått i omkring 1000 år.

Det här är bara lite fakta om fotbindningen om ni tycker det verkar intressant vill jag tips om en bok 

Splendid Slippers – a thousand years of an erotic tradition av Beverley Jackson

Utgiven av Ten speed press 1997

Annars är det bara att fråga er egen fotbindningsexpert Amanda :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0